A faltes d’unes hores perquè es conegui el disseny guanyador del Dimoni 2024, parlem amb el seu constructor, en Ramon de los Heros. L’artista fa gairebé 20 anys que és l’encarregat de donar forma física al disseny guanyador del concurs Crema’l Tu.
Què és en el que et fixes a l’hora de començar a construir el dimoni?
Amb el que em fixo principalment és que es pugui construir, tenint en compte el pressupost i el temps que tenim. Miro que sigui viable a nivell estructural, com ara que la base sigui prou ample. La qüestió estètica ja la deixo al jurat. Clar que també tinc la meva opinió estètica, però amb el que més em fixo és la viabilitat del projecte.
Quin és el Dimoni que més t’ha agradat construir?
Tots m’agraden, però és cert que n’hi ha alguns que els hi tinc una certa estima. La Dimonieta, per exemple, em va agradar molt perquè va variar la forma de construcció. El de l’any passat em va encantar perquè era molt elegant, molt bonic. Era modern i tradicional a l’hora. El del misto també tenia un disseny molt bo. N’hi ha de més antics, com el dels calçotets o el primer que vaig fer, el Mozart, que recordo amb molta estima.
“És una llàstima que no s’aprofités la tirada d’artistes de la Mobba per assentar una fàbrica de creació a Badalona”
Fa gairebé 20 anys que fas el dimoni, què és el que més ha canviat? L’augment del preu dels materials t’ha fet canviar el procés de creació?
L’augment dels preus dels materials m’ha fet haver d’augmentar el pressupost del dimoni. Un dels grans canvis ha estat el fet de marxar a Barcelona. Sobretot ha fet canviar el funcionament econòmic. Els trasllats són més complicats i no tenim un espai públic. En la construcció no ha variat massa, és el mateix que al principi. Hi ha petites variacions, però perquè nosaltres també hem après.
Ara fa tres anys vas haver de marxar de la Mobba per fer el dimoni a un altres espai de Barcelona.
Va ser una llàstima marxar de la Mobba, però, es quedés o no, jo havia de marxar igual. A mi personalment no m’afecta massa, ja que la meva feina principalment està fora de Badalona i a la ciutat només hi faig el Dimoni. Però sap greu que desaparegués un espai tan bo pels artistes badalonins. Sobretot, és una llàstima que no s’aprofités aquella tirada d’artistes a la Mobba per assentar una fàbrica de creació a Badalona. No era lúnic espai possible. Podria haver estat allà o a l’Escorxador o qualsevol altre lloc. Al final són coses que passen, i les coses passen si hi ha una voluntat que passin.
“Fer el dimoni a Barcelona ha fet canviar el funcionament econòmic, però el procés de creació és el mateix de sempre”
Actualment, se celebra la 25 edició del concurs Crema’l Tu. Quan se’t va comunicar que deixaries de formar part del jurat per decidir el dimoni d’enguany?
El jurat d’aquest any és més contingut i està dirigit des de l’Ajuntament. Únicament faré
un assesorament tècnic, però res més. Ja no hi ha artistes. Prefereixo no opinar sobre
el sistema de votació del Dimoni.
A banda de fer el dimoni, a la vostra empresa heu tingut comandes per Barcelona, Madrid, Eivissa o inclús Hong Kong. En què estàs treballant ara mateix?
Per sort tinc bastants projectes. Ara mateix estic fent un mural per a Eivissa, unes escultures per l’hotel Vela, escultures per Cancún i Sevilla, i altres projectes a Mallorca o Barcelona.